Sense madplan uge 2

9c520d4c-1a96-4924-8d6e-dd90925db2c1 Så er jeg klar igen med årets første Sense madplan. Jeg håber i alle er kommet rigtig godt ind i det nye år, at i har haft en dejlig jul og at i har nydt et par fridage med familie og venner. Jeg beklager at have været fraværende de sidste 3-4 uger når det gælder madplanen, men håber at i har fundet inspiration i de næsten 50 som allerede ligger på bloggen. Der er egentlig ikke så meget nyt under solen, jeg fortsætter hvor jeg slap, jeg kommer dog nok til at indføre en ekstra kødfri ret på ugeplanen. Det er af den simple grund, at jeg føler mig bedre tilpas, og jeg kan mærke at det giver mig en anden form for velvære. Selvfølgelig afprøver jeg retterne på min egn lille kødædende forsøgs Love-bunny (min kæreste) manden i mit liv som mener bacon er et grundstof og en rettighed... ;-) Vi skal også have fingrene i lidt mere fisk og skaldyr, vi skal prøve nye og spændende råvarer, udvide vores horisont, og vi skal gøre det sammen. Jeg skal tabe 30kg mere, og jeg skal have det rigtig sjovt og godt på vejen dertil. Jeg har også besluttet mig for at motionere mere, så jeg skal have fundet mig en motions buddy Tåstrup... også vil jeg rigtig gerne begynde til yoga. Det er ikke nytårs fortsæt, det er mere plan og målsætning . Jeg har opdateret “Mit spisekammer” det er et kammer med faste krydderier, olie osv. Som jeg oftebruger, og som ikke altid nævnes på indkøbslisten. [caption id="attachment_2758" align="alignnone" width="694"]Processed with MOLDIV Er det første gang du kigger forbi bloggen, så velkommen til, læs nedenstående, der får du svar på de fleste spørgsmål, er der ikke det du søger, så spørg endelig..[/caption] Denne ugentlige SENSE madplan med aftensmåltider, er både børnevenlig, varieret og den er lavet efter Sense kur principperne. Og lad dig nu ikke skræmme af alle de spændende grøntsager og nye opskrifter den byder på. Vi er 2 voksne og vores datter på Olivia på 5år. Madplanen er til 4 og den måles i voksen portioner. Jeg har valgt at lave den på den måde, fordi jeg kan se Sense synergi effekten, i det mindre madspild og økonomiske. Det kan være uoverskueligt altid, at skulle lave et Sense måltid, eller tænke Sense ind i hverdagen, i hvertfald indtil det ligger på rygraden. Derfor er det rart, at stå op, og der allerede er lavet frokost.. Tag fx. Uge 39 kylling i appelsin og kanel. Jeg lavede resterne om til en skøn salat dagen efter. Resterne af ratatouillen brugte jeg i en æggekage om morgenen. Så hvis du/ i ikke er 2 voksne og 2 teenagere, så brug dine rester, i madpakker og morgenmåltider. Er det gryderetter , så som boller i karry, gullasch etc. Så frys ned i en Sense portion til dig selv. Er du alene på Sense så halver opskrifterne, og du er lige så godt dækket ind. Mit råd til dig, som er på Sense, ny eller gammel. Når du nu har din og familiens aftensmad på plads med denne madplan. Så tænk dine andre måltider ind. Her er ugens måltider inkl. ingredienser og link til opskrift. Jeg har samtidigt gjort det let for dig, og sat Sense opdelingen på opskrifterne.   Sense madplan Uge 2! Kødfri mandag; Spinat pande med kikærter 500 g frossen spinat (optøet) 1 løg 2 fed hvidløg 1 lille dåse tomat pure 1 sås hakket tomat 2 gulerødder 1 dåse kikærter 4 æg 4 spsk. Oliven olie 1/2 tsk. Chili flager 1/2 tsk. Salt 1/2 tsk.Peber 1 tsk. Paprika http://gastrosita.dk/spinat-pande-meatfreemonday/   Tirsdag; Stegt flæsk, hasselbagt sød kartoffel, grønkålssalat og tomat fløde sauce 500g skiveskåret stegeflæsk Salt Peber Paprika 4 små sødekartofler (økologiske) 600g rippet grønkål 1 rødløg 2 gulerødder 8 spsk. fraiche 6% 2 spsk citron saft Salt 1 spsk honning 2dl. Hønsefond 1 ds tomat pure 70g 1 spsk. smør 0,5 dl fløde 2 dl. Minimælk 1/2 tsk. sukker 1 spsk. maizena   http://gastrosita.dk/stegt-flaesk-m-hasselbagt-soedkartoffel-tomat-floede-sauce-og-groenkaalssalat/ Onsdag; Asiatisk bøf og kål 500g kalv og flæsk 2 spsk oliven olie 2 forårsløg (det hvide) gem det grønne til salaten 3 spsk. Soya 1 tsk revet ingefær 1 fed hvidløg 800g rødkål 2 håndfuld persille 4 spsk. Oliven olie 1 lime Salt Peber 4 spsk. Chili mayo   http://gastrosita.dk/asiatisk-boef-og-kaalsalat/   Torsdag; Frikadelle Sandwich 400g kylling fars 4 fuldkorns pitabrød 1 løg 2 æg 1 spsk smør 3 spsk. oliven olie 1/2 tsk. løg pulver 1/2 tsk. hvidløgs pulver 1/2 tsk. salt 1/4 tsk. Peber 1/8 tsk revet muskat nøde 1 spsk. havregryn 16 skiver syltet agurk 1/2 rød spidskål eller rødkål 1/2 icebergsalat 8 spsk mayonnaise 4 håndfulde gnavegrønt, så som, gulerødder og agurke stave http://gastrosita.dk/frikadelle-sandwich/     Fredag; Sursød Crispy kylling 400g kylling inderfilet 2 æggeblommer 2 spsk maizena 2 spsk soya 1 tsk. Løgpulver 1 tsk. Hvidløgspulver 1 tsk. Stødt ingefær 1/4 tsk. Kanel 140 g tomat pure 1/2 dl eddike 3 spsk Sukrin gold 1 spsk. Soya 1/2 ananas 2 dl ærter 4 gulerødder 1 squash 2 løg 2 peberfrugter 1/2 spidskål 3,5 dl vand Ristet sesam frø http://gastrosita.dk/sur-soed-crispy-kylling/   Lørdag; Ovnbagt torsk m. Hollandaise 800g torsk 4 i filet stykker 1 citron Peber 4 spsk smør Salt 1 blomkål 400g 50g gulerod 1 porrer kun det hvide + 2 porrer som tilbehør 2 spsk. Hvidvins eddike Cayenne peber 50g Smør Grøntsags bouillon (fond du chef eller terning opløst i lidt vand) Broccoli   http://gastrosita.dk/ovnbagt-torsk-m-blomkaals-hollandaise/     Her er indkøbslisten til uge 2 ** Bemærk at jeg har været et kvaj og glemt lørdagens råvarer. Så HUSK at i også skal købe ovenstående...   [caption id="attachment_2771" align="alignnone" width="1216"]Processed with MOLDIV Processed with MOLDIV[/caption]