Sense kur madplan uge 47

c0220afe-1aa6-4c63-adfb-4c654238403e Madplan uge 47 Hej alle i skønne mennesker,så blevdet lørdag igen og endnu en skøn uge er gået. Min har været fantastisk, trods 3 dage med feber, både for mig og lille prut. Men når ens dejlige kæreste bliver hjemme og passer, plejer og forkæler os, så kan man jo kun blive ekstra varm indeni. Når man så oveni hatten vinder en smuk kjole fra My Little  Curvy Love   på facebook, så bliver det næsten ikke bedre. Jeg har aldrig vundet på facebook, så yeiiihhh . Grundet virus og feber osv. så har smagsløgene også været lammet, og intet kunne jo nærmest være værre for en som jeg, men hvor jeg førhen ikke kunne finde ud af lytte til min krop og sind, så tror jeg Sense har gjort endnu en god ting. Normalt når jeg har været syg med eller uden aktive smagsløg, har jeg rå ædt mig igennem dagen, sødt, salt, fedt og syrligt. Bare jeg kunne finde noget som smagte, fordi det var lig trøst.. De som kender mig, ved også at jeg aldrig mistede appetitten, intet kunne slå den ud af kurs... Nu når jeg, at tænke og stoppe mig selv, jeg når at mærke og føle. Jeg køre ikke bare på æde-robot program, hvor alt bliver løst af at putte mad i hovedet.. Og det var faktisk rigtig rart, at have mistet appetitten, ved godt det kan lyde sært for mange, men for en person, som altid har brugt det at spise som en måde at overleve, som trøst,  belønning, til at lamme følelse, og til alle lejligheder som jeg kunne finde på, så er jeg stolt. Min dejlige kæreste får faktisk også en plads på ugens madplan i denne uge, og lad mig bare sige det med det samme, det er ikke meget grønt i den ret, men den er pakket med rigtig dejlig smag, og jeg har en skøn ny salat til. Så fyld bare kaffekoppen op med varm kaffe læn dig tilbage, og tag et kig på næsteuges madplan.   **TIPS TIL SINGLER,  OG MINDRE MADSPILS I DENNE UGE -I denne uge, vil jeg lave lave en hakkebøf ud af de sidste 150g hakket okse fra "Torsdag", den vil jegbruge til frokost en dag i ugen med spejlæg på og grønt til. Er du single vil jeg gøre det samme ogsåfryse kødsovsen ned og bruge den til en mousakka eller sød kartoffel lasagne også bare tilføje revet ost eller bechamel sauce. Jeg køber også kun en af de små flasker rødvin, så frister jegnemlig ikke mig selv ved at åbne en hel, det du ikke bruger fryser du ned, også næste gang der er bøfsandwich, Boeuf Bourguignon på madplanen eller en god rødvins sauce så har du i fryseren. -Fredagens ret Tandoori kylling, er du single og har du ikke planlagt at invitere gæster, så nøjes med at tilberede et helt kyllinglår med over underlår. Jeg synes dog at den fortjener gæster ;-) Det kylling som ikke bliver spist, putter jeg i en tortilla rulle dagen efter til frokost , sammen med fint revet rød spidskål og raita. -Lørdagens ret ligger også i gæste kategorien, hvis man ikke er en familie på 4, ellers skær resterne ud i skiver og frys, det smager fantastisk i sandwich og skal bare lige have 2 min på en mega varm grillpande.   Til dig som kigger med for første gang, og måske lige er startet Sense, eller bare har brug for en madplan; Denne ugentlige plan med aftensmåltider, er både børnevenlig, varieret og den er lavet efter Sense kur principperne. Og lad dig nu ikke skræmme af alle de spændende grøntsager og nye opskrifter den byder på. Vi er 2 voksne og vores datter på Olivia på 5år. Madplanen er til 4 og den måles i voksen portioner. Jeg har valgt at lave den på den måde, fordi jeg kan se Sense synergi effekten, i det mindre madspild og økonomiske. Det kan være uoverskueligt altid, at skulle lave et Sense måltid, eller tænke Sense ind i hverdagen, i hvertfald indtil det ligger på rygraden. Derfor er det rart, at stå op, og der allerede er lavet frokost.. Tag fx. Uge 39 kylling i appelsin og kanel. Jeg lavede resterne om til en skøn salat dagen efter. Resterne af ratatouillen brugte jeg i en æggekage om morgenen. Så hvis du/ i ikke er 2 voksne og 2 teenagere, så brug dine rester, i madpakker og morgenmåltider. Er det gryderetter , så som boller i karry, gullasch etc. Så frys ned i en Sense portion til dig selv. Er du alene på Sense så halver opskrifterne, og du er lige så godt dækket ind. Mit råd til dig, som er på Sense, ny eller gammel. Når du nu har din og familiens aftensmad på plads med denne madplan. Så tænk dine andre måltider ind. Her er ugens måltider inkl. ingredienser og link til opskrift. Jeg har samtidigt gjort det let for dig, og sat Sense opdelingen på opskrifterne. Nederst finder du indkøbslisten. Mandag: rødbede suppe 2 rødløg 6 rødbeder 1 kvart spidskål, rød 3 fed hvidløg 2 laurbær blade 2 stilke timian eller 1 tsk 1 tsk fennikel frø 1/2 tsk chili 4 lang peber eller 5 peberkorn 1 spsk smør 1 spsk oliven olie 8 dl vand 2 grøntsags bouillon terning 2 spsk. solsikkefrø 2 spsk. græskarkerner 4 dåse drænet kikærter 200g  feta/salat ost med max 16% fedt 2 tsk. sumak kan undlades 1 håndfuld krydderurter   http://gastrosita.dk/varm-vinter-suppe-sense/     Tirsdag: Karbonader m/grønærter og gulerødder 500g hakket kalv og flæsk 2 æg 2 dl rasp 2 spsk oliven olie 2 spsk smør Stuvet grønt: 1 spidskål 500 g blandet grønærter og gulerødder ( frost) eller 250 g frisk gulerod i tern og 250 g frosne ærter 1 dusk persille 2 spsk mel 2 spsk smør 3 dl minimælk 2-3 dl af koge vandet fra kål og ærter Salt peber 1 tsk sukrin gold eller sukker http://gastrosita.dk/en-god-klassiker-karbonader-m-stuvet-groent-sensekur-madplan-tirsdag/   Onsdag: Thai fiske karry 500 g kulmule 1 løg 2 fed hvidløg 2 spsk. ingefær 2 spsk. olie 2 spsk. Thai gul karry 1 lime 3 kefir lime blade 1 grøntsag boullion 3 dl vand 1 dåse kokos mælk light 4 dl 4 tsk. Sesam eller ristet løg 2oo g spinat frossen/ frisk 2 gulerødder 200 g suger snaps (frost) eller ærter Sukrin gold Fiske sauce lime saft 1 Blom kål 2 dl ris http://gastrosita.dk/kulmule-i-thai-gul-karry-og-kokos/     Torsdag: Det er far som laver saucen (Spagetti bolognese) 350g hakket okse 120g bacon tern 1 løg 3 fed hvidløg 1 gulerod 1 dåse tomat pure 1 dåse hakket tomat 1 dl rødvin 200g spagetti Men mor laver salaten Syltet champignon salat 300g champignon 1/2 rødløg 1 fed hvidløg 150g grønkål Sort peber 2 spsk. Honning 1 dl eddike 1 dl vand 1 tsk. salt http://gastrosita.dk/far-laver-saucen-bolognese/ Fredag: Helstegt tandoori kylling med grønkåls raita og sødkartoffel både. **Husk at marinere kyllingen dagen før eller om morgenen. 1 hel fersk kylling 14-1600g 2 dl græsk youghurt 2 spsk. Tandori krydderi 2 spsk. Oliven olie Salt 5 fed hvidløg Frisk ingefær 1 løg 1 økologisk citron 1 agurk 200g frisk grønkål Frisk mynte Frisk koriander 1 lime 600g sød kartoffel 3 spsk. Oliven olie Salt http://gastrosita.dk/helstegt-tandoori-kylling-med-groenkaals-raita-og-soedkartoffel/     Lørdag: Porchetta med sprød svær, fløde kartofler og bælg salat. (Husk at spare 2 spsk. Fedt i løbet af dagen) 1000g svineslag 1/2 håndfuld timian 10 salvie blade 1/2 håndfuld persille 1/2 håndfuld bronze fennikel ( hvis du har i haven) eller frisk basilikum 2 bage kartofler 1 blomkål 1 løg 1 fed hvidløg 2 dl ricotta 2 dl fløde 2 æg 1/2 tsk. Muskat nød 1 ,5 spsk maizena 1 tsk. Salt Peber 250gbaby spinat 1 bundt grønne asparges 1 dl ærter 1 dl Edamame bønner 2 spsk hakket persille 3 spsk purløg (fint snittet) citron saft, salt og peber   http://gastrosita.dk/porchetta-m-floede-kartofler-og-baelg-salat/   Søndag er rester dag: vi spiser prochetta burger, med alt grønt fra kassen, lyn syltet rødløg og chili aioli   indkoeb-uge7