Sense kur Madplan uge 45

27a08aec-e497-4c75-81a1-b055ce615716 Så er vi kommet til uge 45, på fredag er det Mortens aften, aftenen hvor traditionen siger at vi skal spise gåsesteg, fordi gæssene skræbbede og hvæsede da Morten Bisp gemte sig i gåsegården. Vi har altid spist and hjemme hos os, og min mor var en sand mester, til at lave en saftig and med sprød skind, og lad mig slet ikke starte med hendes sovs.. uhhmm den var go. I denne uge skal vi fejre mortens aften, og det bliver med en skøn dessert, som jeg udviklede til et Sense madlavningskursus sidste år. Søndag vil jeg bruge resterne til en skøn asiatisk andesalat. I denne uge er der også kommet en gammel klassisk ret på i nye klæder, "Varm kartoffel salat" Den er testet på manden, det er nemlig en af hans favorit retter, og ja den er godkendt. Nu lidt op Sense madplanen, til dig som er ny, velkommen til ..... Denne ugentlige plan med aftensmåltider, er både børnevenlig, varieret og den er lavet efter Sense kur principperne. Og lad dig nu ikke skræmme af alle de spændende grøntsager og nye opskrifter den byder på. Vi er 2 voksne og vores datter på Olivia på 5år. Madplanen er til 4 og den måles i voksen portioner. Jeg har valgt at lave den på den måde, fordi jeg kan se Sense synergi effekten, i det mindre madspild og økonomiske. Det kan være uoverskueligt altid, at skulle lave et Sense måltid, eller tænke Sense ind i hverdagen, i hvertfald indtil det ligger på rygraden. Derfor er det rart, at stå op, og der allerede er lavet frokost.. Tag fx. Uge 39 kylling i appelsin og kanel. Jeg lavede resterne om til en skøn salat dagen efter. Resterne af ratatouillen brugte jeg i en æggekage om morgenen. Så hvis du/ i ikke er 2 voksne og 2 teenagere, så brug dine rester, i madpakker og morgenmåltider. Er det gryderetter , så som boller i karry, gullasch etc. Så frys ned i en Sense portion til dig selv. Er du alene på Sense så halver opskrifterne, og du er lige så godt dækket ind. Mit råd til dig, som er på Sense, ny eller gammel. Når du nu har din og familiens aftensmad på plads med denne madplan. Så tænk dine andre måltider ind. Her er ugens måltider inkl. ingredienser og link til opskrift. Jeg har samtidigt gjort det let for dig, og sat Sense opdelingen på opskrifterne.   Mandag; Sweet potato Rösti med spejlæg hf1-2, hf3, 3 spsk. fedt 2 sødekartofler 2 porrer 500g spidskål 8 æg 8 spsk. cheddar 4 spsk. olivenolie salt peber http://gastrosita.dk/sweetpotato-rosti/ Tirsdag; Boller i karry m sense ris Hf1-2, hf3, hf4 3 spsk. fedt 500g flæsk og kalv 1 stor tsk salt 1/2 tsk peber Knivspids muskatnød 1  løg 2 æg 1/2 dl mælk 1 spsk. hvedemel 2 laurbærblade 1 tsk salt karry 2 spsk. eddike 1 hønse bouillon terning 2 spsk. gul karry 1 lille tsk. spidskommen Friskkværnet peber 2 spsk. smør 2 spsk. mel 1/2 dl fløde eller kokosmælk 1 ltr. kogevand ( bollerne er kogt i ) 2 dl vilde basmati ris 500g blomkål 4 gulerødder 1 spsk. smør http://gastrosita.dk/boller-i-karry-med-senset-ris/   Onsdag; Pølser og Sense Varm kartoffelsalat Hf1-2, Hf3, Hf4 og 3 spsk fedt 4 grove frankfurter minimum 86% kød 300g små kartofler 300g sødkartoffel 300g jordskokker 2 store løg 1 dl eddike 2 spsk. sukker 1 dl fløde peber salt http://gastrosita.dk/poelser-og-senset-varm-kartoffelsalat/ Torsdag; Grønne pesto deller og spinat-pasta Hf1-2, hf3, hf4, 1,5 spsk 450g hakket kylling 2 spsk. grøn pesto 150g spinat 2 spsk. pinjekerner 1 løg 2 æg 1 spsk. havregryn salt peber 300 g frisk spinat 1 squash 1 løg 2 fed hvidløg oliven olie parmesan http://gastrosita.dk/groenne-pesto-deller-med-spinat-pasta/   Mortens aften; Langtids stegt and m rødkålssalat,  jordskokker, sauce og surt Hf1-2, hf3, fedt:andeskind 3600 g and 1 æble 1 løg bladselleri gulerod appelsiner 1 økologisk appelsin rød spidskål 400 g jordskokker 1 æble balsamico honning salt peber syltet asier http://gastrosita.dk/mortens-aften/     Dessert: Bagt æble med marcipan og skyr creme Hf4, 2 spsk fedt, mælkeration 1/2dl 4 små røde æbler 60 g marcipan (du kan få sukkerfri fra isis) 1/4 tsk kanel 4 spsk poppet quinoa 4 spsk hvedekim Erstat fx. quinoa og hvedekim med 4 valnødder og 2 spsk mandelflager 1 spsk smør 2 dl skyr 2 spsk rørsukker eller sukrin golf ( som et alternativ til sukker) 1 tsk vaniljekort (urtekrams) Pynt rød skovsyrer http://gastrosita.dk/bagt-aeble-m-skyr-creme-og-marcipan-sense/ Lørdag: Fish cheese burger m. tartarsauce og coleslaw Hf1-2, Hf3, Hf4, 2 spsk.fedt  6 stk. Launis luksus lakse frikadeller (1,5 pr person) 2 spsk kapers 2 syltet agurker 1/2 rødløg 2 spsk. Hakket dild 1 tsk. Dijon 4 skiver cheddar 1 romaine salat 8 spsk. Fraiche 9% 4 spsk. Mayonaise 4 gulerødder 1/2 spidskål 4 brioche eller fuldkorns burger boller   http://gastrosita.dk/lakseburger/ Søndag: Asiatisk andesalat (rester fra mortens aften)Hf1-2, Hf3, 2 spsk. fedt And rød spidskål gulerod nudler forårsløg ingefær soya Jordnødde olie eller oliven hvidløg honning frisk koriander (hvis du kan lide det) 4 spsk. peanuts **Opskriften er på vej   [caption id="attachment_2382" align="alignnone" width="1307"]Processed with MOLDIV Processed with MOLDIV[/caption]